Policja ostrzega - uwaga na oszustwa podczas korzystania z platform OLX i WHATSAPP

Usunięto obraz.

Niedawno pojawiło się nowe oszustwo związane z platformą OLX
i komunikatorem WhatsApp. Przez naszą nieuwagę oraz chęć szybkiej sprzedaży swoich rzeczy, możemy stracić pieniądze. Apelujemy o rozwagę i ostrożność.

 Z reguły oszuści grasujący wśród klientów OLX wysyłają wiadomości z linkiem prowadzącym do strony udającej prawdziwą - tam ofiara teoretycznie podaje dane do bankowości, a tym samym naraża się na utratę pieniędzy.

Teraz scenariusz nieco się zmienił - przestępcy kontaktują się ze sprzedającym poprzez WhatsApp i proponują, że zorganizują dostawę kurierską "przez konto InPost". Gdy dana osoba się zgodzi, oszust przesyła link do strony udającej InPost, gdzie ofiara ma odebrać opłatę na swoje konto na stronie zamówienia - to swego rodzaju „przedpłata na konto”.

 Na tej stronie ofiara ma wybrać swój bank, wprowadzić dane i tym samym podaje wrażliwe informacje osobiste przestępcy, który może potem wykorzystać je do przejęcia środków na koncie bankowym. Warto zatem pamiętać, by nie odbierać podejrzanych wiadomości od nieznajomych i nie klikać w żadne linki, które nie są oficjalnymi stronami bankowości elektronicznej czy danych podmiotów.

Schemat oszustwa na OLX – ty sprzedajesz i ty płacisz!

  • klient wpłaca pieniądze na stronie InPost, a ty, będąc sprzedawcą, musisz je sobie odebrać,
  • dostajesz link, który prowadzi do formularza, w który wpisujesz swoje dane. Dla oszustów liczą się przede wszystkim dane Twojej karty kredytowej: imię i nazwisko, numer karty oraz trzycyfrowy kod weryfikacyjny umieszczony na odwrocie,
  • zgodnie z legendą po przelaniu pieniędzy na kartę w ciągu trzech dni ma do ciebie przyjechać kurier InPost i zabrać fikcyjnie zakupiony przedmiot,
  • kurier się nie pojawi, za to z karty kredytowej znikną pieniądze – stanie się to zapewne, zanim zdążysz dodzwonić się do banku, by ją zastrzec!
  • formularz nadesłany przez oszustów wymaga podania danych niezbędnych do tego by móc w pełni korzystać z karty,
  • w chwili, gdy je wyślesz, dane te wyświetlają się na komputerze złodzieja,
  • nigdy nie klikaj w podejrzane linki nadsyłane przez oszustów, bo jest ryzyko, że uwolnisz program do „zhakowania” twojego telefonu czy komputera! W telefonie masz wiele danych, które mogą się przydać do późniejszych kradzieży – ani się obejrzysz, a staniesz się niczego nie świadomym wielokrotnym kredytobiorcą.

Nigdy nie udostępniamy numerów kart kredytowych nie podajemy, nie korzystamy też
z podejrzanych formularzy!

W przypadku wątpliwości co do otrzymanej korespondencji prosimy o kontakt
z Komendą Miejską Policji w Tychach, telefon 47 85 512 00 lub 47 85 512 55

NAUCZMY SIĘ ODRÓŻNIAĆ OSZUSTA

 OD PRACOWNIKA BANKU

Jak odróżnisz oszusta od pracownika banku?

Przede wszystkim pamiętaj o tym, że jeśli masz konto w banku, to pracownik ma już część Twoich danych i nie musi o nie prosić. Oszust tymi danymi nie dysponuje, więc za wszelką cenę będzie starał się nakłonić Ciebie do ich podania. Najbardziej będzie mu zależało na loginie i haśle do Twojego konta. Prośba o podanie takich informacji to dowód, że masz do czynienia z oszustem.

Oczywiście cyberprzestępcy będą starali stworzyć niezwykle wiarygodną historię, żebyś te informacje pozyskać. Zrobią to nie na początku rozmowy, ale po krótkim wprowadzeniu, które będzie miało na celu uśpić Twoją czujność.

Podobnie jest z linkami i załącznikami. To metoda, którą bardzo często stosują cyberprzestępcy. Wysyłają maile z fałszywym załącznikiem albo linkiem, który kieruje na podstawioną stronę albo ściąga na Twój sprzęt złośliwe oprogramowanie. Pamiętaj jednak, że nigdy nie robią tego pracownicy banku. Jeśli otrzymasz np. wiadomość, że Twoje konto jest zablokowane i w treści będzie link do odblokowania dostępu, albo pracownik banku poprosi o zainstalowanie dodatkowego certyfikatu lub oprogramowania, bądź niezwykle ostrożny. Najprawdopodobniej będzie to bowiem oszustwo.

Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Oszuści mogą również próbować zdobyć dostęp do Twojego telefonu i znajdujących się tam informacji, np. wiadomości SMS. W tym celu będą próbowali skłonić Cię do zainstalowania pewnych aplikacji na Twoim sprzęcie. W tym przypadku również użyją wiarygodnych argumentów, np., że jest to nowsza wersja aplikacji bankowej lub aktualizacja, która poprawi bezpieczeństwo itd. Pracownik banku nigdy o to nie poprosi. Jeśli zatem odbierzesz telefon z dziwną prośbą chociażby o zainstalowanie aplikacji do zdalnej weryfikacji albo nowej aplikacji bankowej, od razu rozłącz się.

WAŻNE

  • pracownik banku nigdy nie prosi o podanie loginu i hasła do Twojego konta,
  • nie ufaj osobom, które namawiają Cię przez telefon do instalacji dodatkowego oprogramowania na sprzęcie,
  • zawsze możesz potwierdzić tożsamość konsultanta banku na infolinii.

 

W przypadku wątpliwości, co do prowadzonej z potencjalnym przedstawicielem banku rozmowy rozłącz się i skontaktuj z Komendą Miejską Policji w Tychach, telefon 47 85 512 00
lub 47 85 512 55.